Інноваційні технології та інтерактивні методи навчання У навчально-виховній діяльності актуальними є застосування елементів різноманітних інноваційних технологій та інтерактивних методів навчання. Серед них слід відзначити елементи модульно-рейтингової системи, елементи дистанційного навчання, елементи Intel навчання, тестовий контроль знань, організація самостійної роботи студентів та урізноманітнення та вдосконалення кейсового навчання. Двічі по два - перед учнями ставиться проблемне питання, викладач об'єднує їх в пари і пропонує обговорити свої ідеї один з одним за вказаний час. Пари обов'язково повинні дійти до згоди щодо відповіді або рішення. Далі пари об'єднуються в четвірки, які обговорюють попередньо досягнуті рішення щодо поставленої проблеми. Синтез думок - викладач об'єднує учнів в групи по чотири особи, учні пересідають так, щоб усі члени групи добре бачили один одного. Потім викладач розподіляє ролі, які будуть виконуватися під час групової роботи. Цей метод варто використовувати для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму, вимагають спільної, а не індивідуальної роботи. Робота в парах - під час проведення диктантів, розв'язування тестів, опитування по картках з питаннями і завданнями учні отримують завдання парами, але виконують їх самостійно, потім перевіряють результати напарника, оцінюють їх, коментують і доповнюють. Пошук скарбів - з метою доповнити прочитані раніше лекції додатковим цікавим матеріалом, викладач розробляє питання, відповіді, на які учні можуть знайти в різних джерелах інформацію. Коло ідей - при використанні цього методу викладач об'єднує учнів у кілька груп, кожна з них виконує одне і теж завдання, яке містить кілька питань. Кожна група по черзі представляє відповідь лише на одне питання проблеми, що обговорюється, поки не вичерпаються всі ідеї. Мікрофон - під час цього метода викладач ставить учням питання. Бажаючий дати відповідь бере в руки якийсь предмет (олівець, ручку), який виконує роль уявного мікрофона. "Мікрофон" учні передають по черзі один одному, даючи відповідь на поставлене питання. Відповідати має право лише той, у кого в руках знаходиться "мікрофон". Мозкова атака - на дошці записується проблемне питання і пропонується всім учням висловлювати свої ідеї, коментарі. Усі пропозиції записуються на дошці в порядку їх надходження без зауважень, коментарів чи запитань. Учні можуть розвивати свою ідею, змінювати її на іншу, висувати нову, знову повертатися до попередньої. Аналіз ситуацій - викладачі пропонують підготовлену життєву, виробничу чи гіпотетичну спірну ситуацію і разом з учнями аналізують. Дерево рішень - метод, при якому викладач пропонує учням виробничу ситуацію, яка може мати не одне, а кілька (наприклад, три) рішення з позитивними і негативними наслідками. Зразки рішень пишуться на дошці або на окремих картках, які роздаються кожному студентові. Викладач дає необхідну додаткову інформацію (в окремих випадках як домашнє завдання). Обговорюється кожен варіант рішення, його позитивні та негативні сторони. Кінцевим результатом має бути лише один варіант, який іноді приймають голосуванням простою більшістю голосів. Рольові ігри - метод, який потребує значної попередньої роботи учнів у домашніх умовах при підготовці до заняття. Займи позицію (власна думка) - учням пропонуються запитання, на які може бути дві відповіді "за" чи "проти". Кожен обирає свою власну позицію і при обговоренні відстоює її, доводячи достовірність своєї думки. Розглядаючи протилежні позиції з дискусійної проблеми, учні знайомляться з альтернативними поглядами, прогнозують наслідки індивідуальних позицій. Дискусія - метод, при якому викладач чітко формулює перед учнями тему, доводить план дискусії їх вихованців. Це робиться заздалегідь, щоб учні змогли підготуватись до обговорення, попрацювати з літературою, довідниками, підготувати собі нотатки, доповіді. Дуальна система - поєднання теорії і практики - широко застосовується як під час оволодіння конкретними професіями, так і під час здобуття вищої професійної освіти. Кейсове навчання - для роботи над кейсом студенти поділяються на групи (бригади). Звіт за результатами аналізу кейсів готується письмово. Захист кейсу проходить публічно, в цьому беруть участь всі члени бригади, доповідаючи про певну частину загальної роботи. Так, форма захисту, окрім оволодіння маркетинговою теорією, має за мету надбання навиків публічних виступів і ведення дискусій. Після завершення доповіді бригади відбувається обговорення. В обговоренні беруть участь усі студенти групи. Вони мають задавати запитання за змістом доповіді, надаючи свої зауваження або вказуючи на найбільш вдалі знахідки в аналізі ситуації. По закінченні обговорення всіх бригад у студентській групі складається рейтинг за виступами бригад, викладач робить свої загальні зауваження і дає рекомендації. Важлива форма підвищення мотивації до майбутньої практичної діяльності, вироблення навиків пошукової і наукової діяльності - участь учнів у гуртковій роботі, підсумком якої є проведення щорічних конкурсів професійної майстерності. Така форма виявляє, оцінює й активізує творчі здібності та можливості кожного студента. Стимулюючі фактори до застосування інноваційних технологій: 1. Методична робота. 2. Навчання на курсах підвищення кваліфікації. 3. Приклад і вплив колег. 4. Приклад і вплив керівників. 5. Організація праці в навчальному закладі. 6. Увага до цих проблем керівництва. 7. Довіра. 8. Новизна діяльності, умови праці та можливість експериментування. 9. Заняття самоосвітою. 10. Інтерес до роботи. 11. Зростаюча відповідальність. 12. Можливість одержання визнання в колективі.
|