Методичний посібник на допомогу майстру виробничого навчання-початківцю
Шановні майстри виробничого навчання-початківці! Ми впевнені, що Ви любите свою професію! Ви хочете бути справжнім майстром із великої літери - творчим, завжди актуальним, цікавим для своїх учнів і авторитетним серед колег. Сподіваємось, що цей посібник стане надійним помічником і вірним супутником у вирі повсякденних проблем майстра виробничого навчання. Готові алгоритми спростять Вашу роботу та зекономлять час; конкретні приклади з практики допоможуть поєднати сучасну теорію з реаліями життя професійно-технічного навчального закладу.
І. Загальні положення
Перше знайомство з навчальним закладом (пропозиції), записатись на прийом до директора (надати направлення на роботу ). У відділі кадрів оформити необхідні документи. Пройти інструктаж з ТБ. Забезпечити себе робочим зошитом або блокнотом. Записати точну адресу ПТНЗ, номери телефонів приймальної директора, старшого майстра, навчальної частини. З'ясувати прізвища, імена, по батькові керівників. Ознайомитись з документами:
- Положення навчального закладу (з дозволу зробити копію пункту "Права та обов'язки учасників навчально-виховного процесу" для роботи з учнями);
- Колективний договір;
- Посадова інструкція майстра виробничого навчання;
- Положення про атестацію педагогічних працівників;
- Правила внутрішнього розпорядку;
- Правила мешкання у гуртожитку. Вивчити специфіку навчальнрго закладу. Скласти індивідуальний план роботи та приступити до його виконання.
Рекомендації щодо вивчення специфіки навчального закладу:
- оволодіти змістом нормативної документації;
- ознайомитись зі специфікою підготовки кваліфікованих робітників безпосередньо у ПТНЗ (підготовка згідно стандартів);
- вивчити навчальний план підготовки за відповідною професією;
- поцікавитись наявністю замовника кадрів;
- ознайомитись з матеріально-технічною базою;
- провести аналіз наявної літератури в бібліотеці навчального закладу.
Перелік законодавчо-нормативної бази професійно-технічної освіти
1. Закон України "Про освіту" (з уточненнями і поправками), 1996р.
2. Закон України "Про професійно-технічну освіту", 1998 р.
3. Постанова Кабміну від 17.08.02 за № 1135 "Про затвердження Державного стандарту ПТО".
4. Положення про професійно-технічний навчальний заклад (наказ Міністерства освіти і науки України).
5. Положення про організацію навчально-виробничого процесу в ПТНЗ (наказ Міністерства освіти і науки України № 419 від 30.05.06).
6. Положення про ступеневу професійно-технічну освіту (наказ Міністерства освіти і науки України), 1999.
7. Положення про ВПУ та центр ПТО (наказ МОНУ), 2000.
8. Про затвердження порядку надання робочих місць для проходження учнями ПТНЗ виробничого навчання і виробничої практики (постанова Кабміну), 1999.
9. Про затвердження 12-ти бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів з професійної підготовки у ПТНЗ (наказ Міністерства освіти і науки України), 2001.
Посадова інструкція майстра виробничого навчання:
1. Загальні положення. До педагогічних працівників ПТНЗ та установ професійно-технічної освіти належать: викладачі, вихователі, майстри виробничого навчання, старші майстри, інструктори виробничого навчання, методисти, практичні психологи, соціальні педагоги, керівники ПТНЗ та інші працівники, які, беруть безпосередню участь в навчально-виробничій роботі.
1.1. Прийом на роботу здійснюють на конкурсній основі відповідно до законодавства України.
1.2. При працевлаштуванні на роботу зобов'язаний надати відповідні документи про освіту та професійну підготовку (диплом, атестат, посвідчення з робочим розрядом ), а також медичний висновок про відсутність протипоказань для роботи в учбовому закладі.
1.3. Прийом на роботу майстра виробничого навчання оформляється наказом після проведення вступного інструктажу з питань охорони праці. З наказом про прийняття на роботу майстер виробничого навчання має бути ознайомлений під підпис.
2. Завдання та обов'язки
Майстер виробничого навчання зобов'язаний:
2.1. Працювати сумлінно, дотримуватися режиму роботи, виконувати вимоги Статуту навчального закладу і Правил внутрішнього розпорядку, дотримуватися дисципліни праці, та інструкцій з охорони праці.
2.2. У своїй роботі використовувати ефективні форми, методи, засоби навчання.
2.3. Вивчати індивідуальні особливості учнів, дбати про розвиток їх здібностей та талантів.
2.4. Сприяти підготовці учнів до самостійного трудового життя, праці в нових соціально-економічних умовах.
2.5. Проводити індивідуальну, позакласну роботу з учнями, залучати їх до роботи в гуртках, секціях.
2.6. Настановленням і особистим прикладом стверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі, правди, справедливості, гуманізму, доброти, патріотизму, працелюбства.
2.7. Виховувати в учнів повагу до педагогів, батьків, жінок, культурно-національних, духовних, історичних цінностей України, дбайливого ставлення до навколишнього середовища.
2.8. Виявляти педагогічний такт у спілкуванні з учнями, бути вимогливим, об'єктивним, дбати про збереження контингенту.
2.9. Вимагати від учнів дотримання правил внутрішнього розпорядку.
2.10. Постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру. Відвідувати теоретичні заняття в закріпленій групі. Погоджувати зміст вступних інструктажів виробничого навчання з навчальним матеріалом спеціальних та загально-технічних предметів. Проводити відкриті уроки відповідно до плану роботи.
2.11. Знати і виконувати вимоги з охорони праці, передбачені відповідними нормативами та інструкціями, вимагати цього від учнів.
2.12. Берегти обладнання, інвентар, матеріали, навчальні посібники тощо, виховувати в учнів ощадливе ставлення до майна навчального закладу.
2.13. На високому технічному та методичному рівні проводити практичні заняття відповідно до навчальних планів і планів виробничого навчання. Безпосередньо відповідати за якість виробничого навчання. Формувати в учнів професійні знання, вміння, навички відповідно вимогам кваліфікаційних характеристик.
2.14. Забезпечувати необхідні умови для продуктивної праці, своєчасну підготовку до занять: обладнання, техніки, матеріалів, інструментів, технологічної оснастки, інструкційної та технологічної документації, навчальних зразків продукції.
2.15. Не допускати учнів до уроку виробничого навчання без передбаченого спецодягу, спецвзуття та інших засобів індивідуального та колективного захисту.
2.16 Брати участь в роботі педагогічної і методичної рад.
2.17. Брати участь у профорієнтації молоді. Проводити активну роботу по комплектуванню контингенту навчального закладу. Разом із старшим майстром та заступником директора з НВР, проводити роботу з працевлаштування випускників.
2.18. Контролювати успішність та вести облік відвідування занять учнями.
2.19. Дбати про дотримання учнями режиму дня, правил особистої та суспільної гігієни, вимог безпечної поведінки. Забезпечувати в навчальних приміщеннях умови, які відповідають санітарно-гігієнічним вимогам.
2.20. Контролювати виконання учнями фізкультурно-оздоровчих заходів впродовж навчального дня.
2.21.Організовувати учнівський колектив для участі в фізкультурно-оздоровчих та спортивно-масових заходах навчального закладу.
3. Права
Майстер виробничого навчання має право:
3.1. На працю відповідно освіти та професійної підготовки.
3.2. Працювати за сумісництвом відповідно до законодавства України.
3.3. На захист професійної честі, гідності.
3.4. На вільний вибір форм, методів, засобів навчання, виявлення педагогічної ініціативи.
3.5. На участь у громадському самоврядуванні.
3.6. На користування подовженою оплачуваною відпусткою.
3.7. На підвищення кваліфікації, перепідготовку.
3.8. Вносити пропозиції по удосконаленню навчально-виробничого процесу.
3.9 Одержувати повну інформацію щодо умов праці при прийнятті на роботу.
3.10 На безпечні умови праці та санітарно-побутові умови на робочому місці, які відповідають нормативним актам з охорони праці.
3.11. На звільнення з роботи за власним бажанням, якщо власник не виконує законодавство про охорону праці.
3.12. На обов'язкове соціальне страхування від нещасних
випадків і професійних захворювань.
3.13. На заохочення, передбачені чинним законодавством за зразкове виконання своїх обов'язків, тривалу і бездоганну роботу, новаторство в праці й за інші досягнення в роботі.
3.14. На нагородження державними нагородами та на присвоєння почесних звань, відзначення державними преміями, знаками, грамотами, іншими видами морального і матеріального заохочення за досягнення високих результатів у навчанні й вихованні.
4. Відповідальність
Майстер виробничого навчання відповідає:
4.1. За безпечне,проведення навчально-виробничого процесу.
4.2. За нещасні випадки з учнями, які трапилися під час занять при порушенні норм і правил з охорони праці.
4.3. За стан, правильну експлуатацію обладнання та приладів, які установлені в закріпленій за ним майстерні.
4.4. За якісне засвоєння учнями практичних умінь та навичок.
4.5. За якісне і своєчасне ведення облікової, звітної та плануючої навчальної документації.
4.6. За виконання вимог посадової інструкції.
4.7 Педагогічні працівники професійно-технічних навчальних закладів несуть дисциплінарну, адміністративну, кримінальну відповідальність згідно з чинним законодавством |