Термін "превентивний" розглядається як "попереджувальний" (запобіжний, охоронний, захисний) і стосується профілактики девіантної поведінки, алкоголізму, наркоманії, СНІДу, способу життя, який веде до хвороб, знецінення сенсу життя.
Превентивне виховання – це комплексний цілеспрямований вплив на особистість у процесі її активної динамічної взаємодії із соціальними інституціями, спрямованої на фізичний, психічний, духовний, соціальний розвиток особистості, вироблення в неї імунітету до негативних впливів соціального оточення, профілактику і корекцію асоціальних проявів у поведінці дітей та молоді, на їх допомогу і захист. Це цілеспрямована система економічного, правового, психолого-педагогічного, соціально-медичного, освітнього, інформаційно-освітнього та організаційного змісту, спрямованих на формування позитивних соціальних установлень, запобігання вживанню психоактивних речовин, відвернення суїцидів та формування навичок безпечних статевих стосунків. Воно є пріоритетним напрямом діяльності держави, всіх виховних інституцій і здійснюється в інтересах дитини і молодої людини, суспільства.
Превентивна діяльність є самостійним спеціалізованим педагогічним процесом, має свою мету, принципи, зміст, форми і методи та використовує елементи правоохоронної, правової, медико-оздоровчої роботи.
Мета превентивного виховання
полягає у досягненні сталої відповідальної поведінки, сформованості імунітету до негативних впливів соціального оточення.
Основні завдання превентивного виховання учнівської молоді:
– створити умови для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітних видів трудової, навчальної, позашкільної й іншої діяльності, що сприяють інтелектуальному, морально-етичному, естетичному розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів середовища;
– забезпечити соціально-психологічну, педагогічно зорієнтовану діяльність на запобігання залучення дітей і молоді до негативних ситуацій;
– надавати комплексну психолого-педагогічну та організовувати медико-соціальну допомогу тим молодим особистостям, які її потребують;
– забезпечити адекватну соціальну реабілітацію дітей і молоді, які вчинили протиправні дії або зловживають психоактивними речовинами;
– стимулювати учнівську молодь до здорового способу життя і позитивної соціальної орієнтації, сприяти розвитку здоров’я, збережувального навчально-виховного процесу, навчанню з раннього віку навичкам відповідальності за власне життя і здоров’я;
– сприяти виробленню інтегрованих міждисциплінарних підходів при підготовці спеціалістів (педагогів, психологів, медиків, соціологів, юристів, соціальних працівників), батьків та ін. до превентивної роботи з дітьми і молоддю;
– об’єднанню зусиль різних суб’єктів превентивної роботи.
Ключові елементи превентивного виховання в освітньому середовищі містять:
- просвіту та інформування дітей у сфері прав дитини, здорового способу життя, ВІЛ/СНІДу, інфекцій, що передаються статевим шляхом (ІПСШ), репродуктивного здоров’я, відповідального батьківства;
- розвиток особистісних ресурсів, життєвої компетентності, вироблення адаптивної стратегії поведінки;
- формування здорової статево рольової та сімейної ідентифікацій.
Основними функціями превентивного виховання є:
- діагностично-прогностична функція, щополягає в аналітичній роботі зі з’ясування причин і умов відхилень у поведінці дітей та молоді; у передбаченні тенденцій їх розвитку; у виявленні шляхів і способів превентивного втручання в соціальну ситуацію розвитку особистості;
-корекційно-реабілітаційна функція, що ставить за мету узгодження виховного процесу з реальними умовами соціалізації дитини і пов’язана з втручанням у негативну ситуацію її розвитку на рівні знань, емоцій, поведінки, використання оптимальної корекційної допомоги, перевиховання та подолання негативних проявів у поведінці, налагодження стосунків для позитивного способу життя;
- освітньо-консультативна функція передбачає використання сучасних технологій надання оптимальної освітньої, консультативної інформації; попередження і нейтралізацію надмірної інформації про види і форми негативних явищ;
- організаційно-методична функція ставить за мету опрацювання і реалізацію міжгалузевих науково-дослідних проектів з проблем превентивного виховання; дослідження соціально-педагогічних та медико-біологічних факторів розвитку схильності неповнолітніх до негативної поведінки та розробку заходів щодо її профілактики; соціально-педагогічних та психолого-педагогічних технологій на базі дошкільних, позашкільних закладів, шкіл, ПТУ, установ реабілітації неповнолітніх та молоді;
- інтегративно-просвітницька функція передбачає збір, обмін, аналіз, адаптацію, узагальнення та впровадження вітчизняного й зарубіжного досвіду превентивного виховання, інтеграцію у світовий превентивний процес в роботі з дітьми і молоддю.
Поради батькам
Тільки смерть дитини страшніша від звістки, що вона стала наркоманом, алкоголіком, злодієм, ВІЧ – інфікованим.
Щоб не дійшло до біди, Ви повинні знати:
● з ким приятелює Ваша дитина;
● де проводить вільний час;
● чи не пропускає занять в школі, технікумі, ліцеї;
● куди йде ввечері;
● в якому вигляді або стані повертається додому.
Щоб не допустити горя, зверніть увагу на таке:
● в домі з'явились чужі речі – звідки вони?
● в домі є запах паленої трави або синтетичних речовин, що може свідчити про паління сигарет із наркотичними речовинами;
● в домі появились голки для ін'єкцій, дрібні частинки рослин, чимось вимащені бинти, закопчений посуд – це може свідчити про вживання наркотичних препаратів;
● ліки, які діють на нервову систему і психіку,
На використання:
засобів побутової хімії (ацетону, розчинників та ін.), що може свідчити про захоплення речовинами, які викликають одурманювання (оп'яніння);
На зміну зовнішнього вигляду і поведінки:
● порушення координації рухів;
● підвищення збудженості або в'ялість;
● поява слідів від уколів на венах;
● розширення або звуження зіниць.
Щоб не допустити біди, не дозволяйте дітям та підліткам:
● йти з дому на довгий час;
● ночувати у малознайомих для Вас осіб;
● знаходитись пізно ввечері і вночі на вулиці, де вони можуть стати жертвою насильства дорослих;
● зберігати чужі речі.
Пам'ятайте:
Ваш особистий приклад – головний вихователь дитини. Бійки в родині, пияцтво, невлаштований побут виганяють дітей на вулицю, в підвали, на горища, в притони, приводять до трагічних наслідків.
Якщо Вам дороге майбутнє Ваших дітей – відмовтеся від шкідливих звичок, створіть в домі теплу, затишну і добру атмосферу.