Гуманізм виявляється у гуманному ставленні до дітей. Діти, як квіти: полий, то ростимуть. Застосовуються найдоцільніші засоби впливу на дітей. Демократизація.
Природовідповідність вимагає будувати процес виховання з урахуванням особливостей природи. Згинай дерево, доки молоде, вчи дитя, поки невелике.
Зв’язок з життям, виховання в праці. Дати вихованцям підготовку до життя, сформувати вміння і навички, необхідні для майбутньої суспільної діяльності. Праця – душа всього життя.
Врахування вікових і індивідуальних особливостей. Виховний вплив повинен відповідати віку дитини, життєвому досвіду, силам і можливостям. Менші діти – менший клопіт, великі – великий.
Систематичність, послідовність. Виховання становить собою цілісну єдність, у якій одна ланка доповнює і продовжує іншу. Посієш вчинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер, посієш характер – пожнеш долю.
Єдність вимог і поваги до особливості. Той, хто зневажає і кривдить дітей, допускає найбільший злочин на Землі. Все любить міру.
Народність, етнізація. Відродження народної духовності є однією з умов становлення народу України як нації. А тому учнів слід прилучати до витоків народних традицій, звичаїв, обрядів, історії мови. Кожна травичка на своєму корені росте.
Гармонізація родинного і суспільного виховання. Активне залучення батьків до виховання дітей у сім’ях, надання їм соціально-педагогічних консультацій, звернення до народних джерел етнопедагогіки, співробітництва з батьками. Який кущ, така й хворостина, який батько, така й дитина.
Поєднання педагогічного керівництва з розвитком самостійності та ініціативи вихованців, диференціація виховання. Стиль взаємин з дітьми, який не придушує, а розправляє їхні сили, спонукає до позитивних дій і вчинків, підтримує почуття власної гідності й утверджує особисту відповідальність за свою поведінку. Батьків хліб не навчить, як треба жить.
Форми
Індивідуальна. Оцінюй людину за її вчинками. Орієнтація на конкретну особистість. Організація індивідуальної роботи з учнями.
Групова. З ким поведешся, від того й наберешся. Проведення виховних заходів, а також поділ вихованців для проведення диференційованого виховання (хлопці, дівчата та інше)
Фронтальна. Громада – великий чоловік. Участь вихованців у загально-ліцейних, обласних заходах; дотримання народних традицій, свят і обрядів спільно з батьками. |